H ~ Haver(mout), hèt ‘pk’-ontbijt

Avena sativa L._J. Miller_J.S., M.B. Borckhausen_Illustratio systematis sexualis Linnaei_1770-1777
Avena sativa L._J. Miller_J.S., M.B. Borckhausen_Illustratio systematis sexualis Linnaei_1770-1777

Haver, niet voor niets gebruikt als voer voor paarden. Een paard moet ergens die pk’s vandaan halen :-). Het schijnt dat in de Griekse oudheid al haver aan paarden werd gevoerd om ze op te peppen en klaar te maken voor de strijd. Nog steeds wordt aan paarden die wat extra energie kunnen gebruiken of die een explosieve prestatie moeten leveren vaak haver bijgevoerd. Tegenwoordig noemen wij dat dus superfood ;-) Ik moet zeggen dat ik het stiekem altijd al een beetje leuk heb gevonden, dat onze grootste en sterkste zoogdieren er een vegetarisch dieet op na houden. Als ik de wetenschappers mag geloven, was het eten van vlees meer uitzondering dan regel bij dinosauriërs. De mammoet, olifant, neushoorn en nijlpaard voegen zich in dit rijtje. Dinosauriërs en de mammoet zijn niet uitgestorven doordat ze zwak en ziek werden van het eten van enkel planten, maar door een natuurramp en helaas… de mens. Om te voorkomen dat ook die andere drie uitsterven, is op dit moment het advies om als mens minder vlees tot je te nemen… doe met deze info wat je wilt. Het leuke van haver is dat het bij mensen, net als bij paarden, de productie van serotonine verhoogt. Serotonine wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd. Het wordt vergeleken met het eten van chocolade. Alleen schiet je suikerspiegel niet als een raket omhoog. Dus begin je dag met een bordje havermout en ‘je kunt de wereld aan’!

Avena sativa L._O.W. Thomé_Flora von Deutschland Österreich und der Schweiz_1885
Avena sativa L._O.W. Thomé_Flora von Deutschland Österreich und der Schweiz_1885

(1 pers.) 6 el (35-40g) fijne havermoutvlokken, 1 tl Pratarasa Churna, ½ appel, in stukjes of geraspt, 1 el gewelde, gedroogde vruchten (bv. 1 dadel, 1 vijg, 1 pruim en enkele rozijnen/cranberries)

Spoel de avond van tevoren de havermout tot het water helder is. Laat de havermout en vruchten gedurende de nacht in 170-200ml water wellen. De volgende ochtend kook je de pap met de Churna in ongeveer 4 minuten tot een smeuïge pap. Afhankelijk van je dosha-type* kun je naar hartelust variëren, door de havermout te vervangen door rijstvlokken, semolina (griesmeel), amarant of quinoa. Je maakt een extra lekker ontbijt door het toevoegen van enkele amandelen of walnoten. Citroen/sinaasappelrasp maakt van je ontbijt een feest! * Neem voor vragen over je dosha-type contact op met een Ayurvedisch specialist.

Avena sativa L._F.P. Chaumeton_Flore médicale_1833
Avena sativa L._F.P. Chaumeton_Flore médicale_1833

H ~ Oats, thé ‘HP’-breakfast
(Serves 1) Rinse the night before 6 tbsp (35-40g) fine rolled oats until the water runs clear. Well the oats together with ½ apple, diced or grated and 1 tbsp soaked, dried fruits eg. one date, one plum and some raisins / cranberries – overnight in 170-200ml water. The next morning, boil the oats with 1 tsp Pratarasa Churna in about four minutes so it becomes a smooth, creamy porridge. Depending on your dosha type*, you can vary to your heart’s content, replacing the oats for rice flakes, semolina, amaranth or quinoa. You make an extra nice breakfast by adding some almonds or walnuts. Lemon / orange zest makes your breakfast a feast!
* For questions about your dosha-type contact an Ayurvedic specialist.

 

Advertenties

5 gedachtes over “H ~ Haver(mout), hèt ‘pk’-ontbijt

  1. De kruiden in de havermoutpap zijn heel lekker in de ochtend: licht en toch versterkend. Ik had nog nooit gehoord dat je havermout wast en had het nog nooit gedaan. Waarom is dat? Ook het gedurende de nacht laten staan van het hele mengsel vond ik wel leuk. Heeft dat de werking van licht en toch versterkend misschien?

    1. Hallo Joleen, wat leuk dat je zo enthousiast bent en zulke goeie vragen stelt.
      Hoofdzaak is dat je je spijsvertering een handje helpt.
      Dat is de reden waarom je de havermout wast en weekt. Hierover vind je een heel leuk,
      leesbaar artikel van een (collega-)blogster:
      http://energiekevrouwenacademie.nl/noten-zaden-weken/
      De kruiden die je er bij voegt ondersteunen op hun beurt je vertering,
      waardoor je alle voedingstoffen optimaal opneemt. Daarin herken je wellicht de
      versterkende werking van je bord havermout! Kruidige groet, Annette

  2. Wat erg toevallig is, is dat ik sinds een tijdje ipv brood havermout als ontbijt ben gaan eten. Nu wil het geval dat ik echt niet van slijmerige papjes hou, dus havermoutpap was geen succes. Iemand bij Saswitha vertelde toen, dat zij het in een pannetje opbakt met ghee. Dat ben ik ook gaan doen. Ik bak het op en voeg van alles toe: halve appel, dadel, allerlei zaden en vruchten (lijnzaad, chia, amandelen, bessen, moerbeien etc) en kaneel/ kardemom. En dan kook ik het heel kort met kokos/rijst melk of amandelmelk. En dat is heerlijk. Dus nu voeg ik natuurlijk jouw Pratarasa Churna toe. Echt lekker!

    1. Hi Miranda, wat leuk om te lezen over jouw manier van havermout eten!
      Ik ken meer mensen die niet van papjes houden, dus dat is een mooie aanvulling.
      Jij en ik kennen het gebruik van ghee via de Yoga-opleiding Saswitha.
      Mensen die niet bekend zijn met de bijzondere kwaliteiten van ghee,
      kunnen daarover meer lezen op de blog van Ayurveda Pure.
      En ik hoop jou bij Saswitha weer eens te treffen! Annette

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s