R ~ Rijst, in een Indiase saffraanpudding

Gerst_A. van der Swaluw_2016_Hordeum vulgare
Gerst_A. van der Swaluw_2016_Hordeum vulgare

Ayurveda is nooit ver weg. Dit jaar heb ik voor het eerst kennis gemaakt met de (Belgische) Ardennen, bij de slingerstromende Semois, met leuke paden langs gemoedelijke dorpjes. Ik was deze vakantie volledig gefascineerd door de grassen die bijna allemaal in bloei stonden. Van piepkleine aartjes tot heel hoge pluimen van zo’n anderhalve meter hoog. De velden met gerst en tarwe hadden een magische, blauwgroene kleur. Ècht een zee van granen oftewel grassen. Mooi! De hooikoorts nam ik op de koop toe (met de goede remedie van mijn collega was ik thuis zo weer van de verschijnselen af).
Fascinerend vind ik het dat alle granen die wij kennen de zaadjes zijn van behoorlijk uit de kluiten gewassen gras. De grotendeels nomadisch levende volken in de prehistorie verzamelden al graankorrels van wilde grassen. Lang voor het begin van onze jaartelling werden de planten in cultuur gebracht. In Europa was gerst de eerste gekweekte graansoort. Rijst maakt ook deel uit van de granen, dus de Gramineae of Poaceae, de grassenfamilie. Het is in warmere streken voor veel mensen de belangrijkste voedselbron. Waar we in het Westen granen meestal als bijgerecht zien, kan het heel goed zorgen voor een gezonde en smakelijke hoofdmaaltijd. Ze bevatten zetmeel, een beetje eiwit, vitamine B, mineralen en vezels. Als je wat langer kauwt op ongezoete, gekookte rijst, merk je dat de zoete smaak naar voren komt. Granen hebben een zoet karakter en dat heeft een aardend effect. Vanwege deze aardende en kalmerende werking voelen we ons vaak door granen aangetrokken. Eén van mijn fijnste jeugdherinneringen is, dat we thuis heel af en toe rijstepap als hoofdgerecht kregen. Misschien kwam het door de melk, custard, kaneel, de gewelde zwarte pruimen of de suiker die mijn moeder toevoegde, maar die volledig zoete, warme, smeuïge pap, maakte me stil en tevreden. Hieronder een Indiase versie, heel geschikt voor de lente, zomer en herfst.

Rijst_J. Miller_J.S., M.B. Borckhausen_Illustratio systematis sexualis Linnaei_1770-1777_Oryza sativa L.
Rijst_J. Miller_J.S., M.B. Borckhausen_Illustratio systematis sexualis Linnaei_1770-1777_Oryza sativa L.

(2 pers.) 120g basmati-rijst, 400 ml melk, snufje saffraan, de zaadjes uit 2 groene kardemompeulen, 1,5 tl geraspte citroenschil, 1,5 à 2 eetlepels rijststroop, honing of een andere zoetmaker (afhankelijk van hoe zoet je het wilt hebben), eventueel 1 el geroosterde kokosrasp of 1 tl Pratarasa Churna

Het is ideaal voor een lui weekend, als je wat meer tijd hebt. Stapel twee pannen op elkaar: je kookt de pudding boven op een pan met kokend water. Dat neemt een uurtje in beslag, maar is de moeite waard. Je wast de rijst en doet die in de bovenste pan met de melk, saffraan en kardemom.. Op een klein vuurtje 1 uur laten koken. Als de rijst gaar is, roer je de zoetmaker erdoor. In een kom te garneren met de citroenschil met eventueel de kokosrasp of Pratarasa Churna.

Grassenfamilie_K. Hoffmann_E. Dennert_Botanischer Bilderatlas nach dem natürlichem Pflanzensystem_1911_Gramineae of Poaceae
Grassenfamilie_K. Hoffmann_E. Dennert_Botanischer Bilderatlas nach dem natürlichem Pflanzensystem_1911_Gramineae of Poaceae

R ~ Rice, in an Indian saffron pudding
(Serves 2) Ideal for a lazy weekend, when time doesn’t matter. Stack two pans on each other: you cook the pudding in the pan on top over the pan with boiling water. It takes an hour to complete, but is worth it. Wash 120g basmati rice and put in the upper pan with 400 ml milk, a pinch of saffron and the seeds of 2 green cardamom pods. Boil on a small heat for about one hour. When the rice is cooked, stir in 1.5 to 2 tbsp (depends how sweet you like it) rice syrup, honey or another sweetener. In two bowls, garnish with some lemon zest, together with toasted grated coconut or Pratarasa Churna.

2 gedachtes over “R ~ Rijst, in een Indiase saffraanpudding

  1. Nu je het over granen hebt komt bij mij weer een oude vraag op. Ik zie veel ‘vleesvervangers’ in de supermarkt. Ze voelen niet echt voedend bij mij. Ik heb ooit gelezen dat bepaalde graan-peulvrucht combinaties heel goede eiwitbronnen zijn. Rijst en linzen ken ik al. Met de Kvathita Churna die ik heb is het heerlijk verwarmend voor de koude zomerdagen die we hadden. Welke andere graan-peulvrucht en churna combinaties zijn er nog meer? Dankjewel alvast!

    1. Hallo Joleen, het klopt dat we voldoende eiwitten binnen moeten krijgen vanwege de essentiële aminozuren die ze bevatten. Ons lichaam kan deze aminozuren niet zelf aanmaken. Hier kun je lezen dat je granen en peulvruchten echter niet per sé in één gerecht hoeft te combineren om ‘het maximale rendement’ uit je voeding te halen. Rijst, maïs en brood met de vele soorten bonen, erwten, kikkererwten en linzen zijn vaak wel een heel smakelijke en fijne combinatie. Van rijst en linzen is het bovendien handig dat je dezelfde kooktijd aan kunt houden, zie mijn blog over de khichuri, waardoor je ze direct samen klaar kunt maken. Behalve de verse variant van peulvruchten, zoals de sperzie- en snijboon, hebben bijna alle gedroogde bonen een week- en langere kooktijd nodig. Mung dal (gespleten mungboontjes, te verkrijgen bij de meeste toko’s) vormt een uitzondering en kun je ook met de rijst tegelijk koken. Er is overigens heel veel verschil in de verteerbaarheid van de verschillende peulvruchten. Misschien heb je zelf al ervaren welke meer of minder geschikt voor je zijn.

      In principe zijn alle Churna’s te gebruiken om je spijsvertering te ondersteunen, maar is het slim om te kijken naar de behoefte van je eigen constitutie. Dat heb je zo te lezen zelf heel mooi & goed gedaan. Mocht je een keer een persoonlijk advies wensen om te kijken welke Churna’s in welk seizoen of situatie het meest geschikt voor je zijn, dan kun je het beste contact met me opnemen via de mail. Dank voor je vraag en kruidige groet! Annette

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s