Kwark ~ mager en vol ~ vanuit Ayurvedisch oogpunt

 Tijdens ‘Kennismaken met Ayurveda, in Lunch & Lezing’  had één van de deelnemers een vraag over het verschil in magere en volle kwark. Zij had de volgende blog gelezen waaruit bleek dat magere kwark in principe ‘puur’ is en volle kwark een product met toevoegingen. Ik heb daar toen vervolg onderzoek naar gedaan en me daarbij bovendien afgevraagd wat vanuit Ayurvedisch oogpunt het belangrijkste verschil is tussen magere en volle kwark.

Puur of niet-puur?:
Voor het grootste gedeelte klopt de informatie uit bovenstaande blog. Alleen het ‘alle’ in de zin ‘Alle andere vormen van kwark krijgen een extra stap in de bereiding’, is te rigide. Hier kun je lezen dat  er bij biologisch-dynamische volle kwark er namelijk geen sprake is van toevoeging van room of vet:
Dus als het je om de ‘puurheid’ gaat, dan zit je met biologisch-dynamische volle kwark net zo goed als de magere vorm van kwark.

Kwark algemeen in de Ayurveda:
Ayurveda is een wetenschap die al enkele duizenden jaren oud is. Dus de
visie op kwark is er één die sowieso uitgaat van ‘pure’ kwark, omdat we toen nog niet de ‘industriële’ kwark kenden.

Vanuit gezondheidsoogpunt wordt kwark daarbij vooral vergeleken met yoghurt. Kwark is, net als de Indiase Panir/Paneer, een vorm van heel jonge verse kaas. Hüttenkäse ken je misschien ook wel. Er wordt stremsel (=zuur) toegevoegd aan melk. Eiwitten en vocht (wei) worden op die manier van elkaar gescheiden. Kwark heeft net als geiten-/koeien-/sojamelk, tofu en tempeh, ijs en het wit van eieren een verkoelend effect.
Dit in tegenstelling tot yoghurt, zure room, harde kaas en karnemelk,
die hebben op langere termijn een verwarmend effect. Ook als je de laatste direct nuttigt vanuit de koelkast!

Voor het evenwicht van Pitta’s (vuur-Tijger) is kwark dus een geschikter product dan yoghurt. Volgens Morningstar & Desai lijkt het er ook op dat Pitta’s iets meer eiwitten nodig hebben dan andere constituties. Magere en volle kwark bevatten beiden meer eiwitten dan welke vorm van yoghurt dan ook. Bovendien is kwark zwaar en vochtig, wat goed is voor het evenwicht van Vata (wind-Hert). Kapha’s (aarde-Olifant) zijn in het algemeen minder goed af met zuivelproducten in verband met slijmvorming.

Volle kwark ten opzichte van magere kwark in de Ayurveda:
Net zoals ghee (vet) en andere oliën een aardend, kalmerend, opbouwend effect hebben op Vata, zo heeft volle kwark (10% vet) dat effect meer dan magere kwark (0,1% vet). We kijken dus naar het effect op de dosha’s Vata-Pitta-Kapha als we een keuze willen maken tussen volle of magere kwark. Voor een Pitta-Vata zou een volle kwark meer raadzaam kunnen zijn.
Voor een Pitta-Kapha zou je kunnen kiezen voor de magere kwark.

Nb. We zien kwark (en yoghurt) vaak gecombineerd met vers fruit. Fruit kun je beter altijd apart van andere voedingsmiddelen eten. Fruit vraagt namelijk een heel ander verteringsproces. Hoe dat precies werkt kan ik een andere keer nog eens uitleggen.

Met mijn Vata-Pitta constitutie heb ik uit eigen ervaring gemerkt dat volle, romige kwark, al dan niet gezoet met honing of een andere zoetmaker, de beste keuze voor mij is. Zoals altijd blijft datgene wat je eigen lichaam aangeeft de belangrijkste leidraad in je keuze.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s